Hva er styrets rolle i kommunikasjon?
Det var temaet for Sara Alvsakers innlegg på Styrepuls denne uken - et intensivt kompetanseprogram for styrearbeid i tidligfase- og vekstselskaper. Programmet ble arrangert av Validé Haugesundregionen og Rogaland Ressurssenter, i samarbeid med Fremje, KPMG, PwC og Deloitte.
Foto: Aleksandar Nenad Zecevic
Veldig mye av styrets kommunikasjon foregår i lukkede kanaler, men noen ganger kan det være nødvendig at styret også kommuniserer eksternt. Vanligvis er det ledelsen som fungerer som talsperson, men styret spiller ofte en viktig rolle i å utforme og godkjenne det overordnede budskapet.
Sara snakket om rolledeling mellom ledelsen og styret, budskapsutforming og hvordan man håndterer media – særlig ved en eventuell krise.
– God kommunikasjon er en nøkkelfaktor for suksess i ethvert selskap, særlig for gründere og vekstselskaper. Det handler ikke bare om å svare på spørsmål når de kommer, men om å være proaktiv – å dele visjoner, verdier og milepæler på en strategisk måte. Dette er avgjørende for å tiltrekke investorer, bygge tillit og styrke selskapets omdømme, forklarte hun.
Vi i Fremje mener at styret bør ta en aktiv rolle i å forme den eksterne kommunikasjonen og sikre at den er i tråd med selskapets mål og verdier. Et aktivt og involvert styre kan bidra til effektiv håndtering av politisk risiko og kriser. Kommunikasjon er et kraftfullt verktøy for å posisjonere selskapet som en troverdig aktør – noe vi arbeider med daglig for våre kunder.
Kunne din bedrift ha nytte av å lære mer om hvordan strategisk kommunikasjon kan bidra til vekst og økt synlighet? Ta gjerne kontakt med oss!